uusia silmukoita

Luovuus kukkimaan


 Harrastus, joka oli jäänyt kaiken kiireen vuoksi taka-alalle, hiipi nurkan takaa elämääni uudelleen. Kuin varkain.
Elämä on koronan vuoksi rauhoittunut ja mieli on päässyt lepäämään kaiken kiireen jälkeen. Itse erityisherkkänä ihmisenä olen kaivannut tämän kaiken tekohärdellin aikana rauhaa ja hiljaisuutta.
Ihminen tottuu myös jollakin tavoin kiireeseen ja nopeaan elämänmenoon, niin minäkin. Mutta toisaalta kiire myös ahdistaa. Itsekin koin outoa levottomuutta ja rauhattomuutta.

Ihmisen mieli pyrkii myös hakemaan hyväksyntää kaikesta tekemisestä muilta ihmisiltä. Eikä siinä aina hoksaa ajatella itseään. Koska sehän on itsekästä. 
Siinä menee oma aikansa, kun osaa rauhoittua ja totutella siihen, ettei tarvitse enään juosta kilpaa ajan kanssa.
Korona ei tosiaankaan ole mikään kiva juttu, mutta omakohtaisesti huomasin tämän ajan tekevän minulle vain hyvää. 
Nyt on aikaa luovuudelle. Ja jos on liian kiireinen elämän tahti, niin luovuus ei pääse esille.
Luovat harrastukset, kuten valokuvaus, käsityöt, leipominen ja runojen kirjoittaminen ovat täyttäneet päiväni ja olen ollut aivan innostuksissani kaikesta tästä.





Minulla on kauan aikaa ollut etsinnässä myssy, joka pysyy päässäni. Paksut hiukseni nostavat aina kaikki myssyt ylöspäin ja myssyä saa olla joka tilassa painamassa takaisin alaspäin. En tiedä, onko muilla tämän kaltaista ongelmaa, kuin minulla.
Mutta monia myssyjä kokeilleena olen tullut aina samaan tulokseen. Myssyt eivät ole tehty minun päähäni.
Tästä ongelmasta lähti liikkeelle kokeilu. Aloin kutomaan itse myssyni. Halusin tehdä juuri sellaisen, ettei ulkona liikkuessani minun tarvitse aina korjata myssyä päässäni uudelleen ja uudelleen.

siispä myssyn tekoon

Ostin seitsemän veljestä-sarjan vaalean harmaan väristä lankaa ja puikkoja minulla entuudestaan löytyykin useita eri kokoja. Näihin myssyihin käytin pyöröpuikkoa numero kolme(3). Koska minulla oli sellainen entuudestaan. Tähän lankaan sopii myös hieman paksummat puikot.

Ensimmäinen myssyni oli reunat käännetty versio. Tykkään, että pakkasella korvat ovat hyvin suojassa.

Mieheni halusi myös oman myssyn. Hänen päähänsä ei sopinut käännetty malli, joten kudoin hänelle yksinkertaisemman version. Hän halusi myös, ettei myssy ole liian päätä hipova yläosastaan, niin kudoin siihen tarpeeksi korkeutta.
Itselleni innostuin myös kutomaan "keväisemmän" version ilman käänteitä.
Miesten myssy on 3o 3n kudetta koko matkalta.
Naisten myssyyn tein teko palmikoita koko matkalta, mutta myös 3o 3n periaatteella.

naisten myssyt

Paksumman myssyn käännetty reuna on 3o 3n kudetta ja loppuosa oikeaa. Seitsemän veljestä lanka on sopivan napakkaa myssyihin, tumppuihin ja sukkiin. Sitä on myös helppo työstää ja valmista tulee suhteellisen nopeasti.

Ja jos sinua kiinnostaa, niin Kyllä onnistuin kutomaan itselleni juuri sellaisen myssyn, jota olin etsinyt monesta kaupasta ja monista malleista.
Kädet oikein syyhyää kutoa samalla kaavalla eri värisiä myssyjä lisää. Onhan tässä taas joulukin tulossa😉

P.S Jos ohjeeni myssyn tekemiseen sinua kiinnostaa, niin vinkkaa. laitan ohjetta tulemaan.

Kuvat ja teksti by caroann




Kommentit

Suositut tekstit